„Când v-ați făcut ultimele fotografii, v-o trecut prin cap că s-ar putea să fie chiar ultimele, ultimele?” întreabă Claudiu Crulic prin vocea actorului Vlad Ivanov care narează povestea vieții și morții lui Claudiu Crulic, muncitor român în Polonia, care a murit prin înfometare într-o închisoare din Varșovia, după ce fusese acuzat de furt pe nedrept. Filmul este bazat pe povestea de viață și migrație a unui tânăr dintr-un sat botoșănean, plecat la muncă în Polonia, al cărui deces prematur a generat un scandal diplomatic în urma căruia Adrian Cioroianu, ministru de externe al României la acea vreme, și-a dat demisia.
Construit ca o animație, filmul recompune povestea tânărului Claudiu Crulic din fragmentele povestite de alții și din puținele urme lăsate de acesta, de la copilăria sa într-un sat botoșănean, trecând prin perioada petrecută în Polonia, până la momentul încarcerării și a luptei sale pentru a-și dovedi nevinovăția. Mai multe despre realizarea acestui film și despre reacțiile publicului la vremea lansării sale în 2011, puteți citi în acest interviu cu regizoarea Anca Damian.
Prin această proiecție, urmată de o discuție pe marginea filmului și a subiectului acestuia, inaugurăm clubul de film documentar „Cinema la Muzeu”, un proiect de întâlniri periodice prin care ne propunem să aducem în fața celor interesați o serie de producții documentare românești și străine. Mai multe despre acest proiect și despre ce își propune, puteți afla la prima întâlnire, care va avea loc sâmbătă, orele 17:00, la Biblioteca Muzeului Județean de Istorie și Artă Zalău, ca parte din programul pregătit de această instituție cu ocazia Nopții Albe a Muzeelor. Dar până atunci, pentru a vă putea face o idee despre acest club de film documentar, vă prezentăm o scurtă descriere.
Realizat în parteneriat cu rețeaua KineDok International și două dintre cele mai importante festivaluri de film din România, Astra Film Festival de la Sibiu și One World Romania, clubul de film documentar Cinema la Muzeu invită participanții la să exploreze lumea din jur și istoria recentă prin intermediul filmelor documentare. Ne vom concentra în primul rând asupra producțiilor documentare autohtone și din Europa de Est, însă, ocazional vom organiza și incursiuni în cinematografia documentară occidentală, latino-americană, africană sau asiatică. Fiecare proiecție este prefațată de o scurtă prezentare și urmată de o discuție cu publicul, atât pe marginea subiectului tratat, cât și pe marginea modului în care filmul abordează și tratează subiectul.
Vom începe călătoria pe tărâmul filmului documentar explorând istoria recentă a României și a altor țări din Europa de Est, prin filme precum Grațian (r. Thomas Ciulei, 1995), La drum (1998) și Blestemul Ariciului (2004) de Constantin Budrală, Școala Noastră (r. Mona Nicoară și Miruna Coca-Cozma, 2011), Crulic (r. Anca Damian, 2011), București, unde ești? (r. Vlad Petri, 2014), Toto și surorile lui (r. Alexandru Nanău, 2014) Sfârșitul verii (2016) și Discoteca e moartă (2017) de Alina Manolache sau recentul Acasă (r. Radu Ciorniciuc, 2020).
Din perspectiva explorării cinematografiei documentare autohtone, programul nostru vizează două direcții majore. Pe de o parte, o incursiune în istoria filmului documentar românesc, de la producțiile documentare ale lui Paul Călinescu, din perioada interbelică și după, trecând prin bogata și diversa Arhivă Sahia, până la producțiile documentare din perioada postcomunistă, multe dintre ele capodopere esențiale pentru înțelegerea lumii și a vremurilor în care trăim. Pe de altă parte, prin incursiunea în cinematografia documentară autohtonă urmărim facilitarea unor discuții despre teme și problematici relevante pentru societatea actuală, urmărind modurile în care cinematografia documentară se intersectează cu cercetarea antropologică în documentarea și disecarea unor subiecte, într-o lume în care vizualul și virtualul sunt tot mai prezente. În acest sens, subiecte precum migrația, lumea rurală și transformările ei, tranziția postcomunistă cu învingătorii și perdanții săi sau rasismul sunt doar câteva din temele principale pe care ne propunem să le explorăm prin intermediul diverselor producții documentare. Periodic ne propunem să invităm la unele întâlniri regizori de film documentar, critici de film și oameni din industria filmului documentar pentru discuții pe marginea filmelor lor și a filmului documentar în general. De asemenea, la unele întâlniri, în funcție de disponibilitate și resurse, ne propunem să invităm cercetători în humanioare și științe sociale pentru discuții pe subiecte specifice, pornind de la filmele documentare propuse spre vizionare.