Manipulare socială: Mass-media, rețelele de socializare și mentalitatea de turmă

Ce înseamnă mentalitate de turmă?  Pe scurt, depersonalizarea individului. Adică ștergerea personalității individului și transformarea acestuia într-un simplu executant al indicațiilor (ordinelor) celor care manevrează turma. Iar renunțarea la rațiune, la a gândi prin prisma proprie, e nu doar la modă, dar chiar o condiție de bază a societății umane. Sau, dacă vreți, obediență mai presus de rațiune, un fel de ”Dacă toți fac așa, atunci așa fac și eu”.

Manipulare, despre asta e vorba. Iar mulți, cei mai mulți, nu își dau seama de asta și se conformează mentalității de turmă, pe care o percep ca voință proprie. Iar ăștia, sincer, nu-s de condamnat, omul a simțit întotdeauna nevoia de siguranță. Iar turma tocmai asta oferă: sentimentul (iluzoriu, dar, totuși) de siguranță.

Cei care aruncă bulgării ăștia ai manipulării și îi rostogolesc în societate, ei sînt cei care-s de condamnat . Pentru că știu ce fac și de ce fac asta.

Cel mai simplu să manipulezi masele de oameni e creând isterie. O isterie care se răspândește incredibil de repede. Iar asta e noua politică mondială: manipularea, isteria, inducerea fricii, a nesiguranței. Pentru că un om speriat e ușor de condus.

Unul din principalii vinovați pentru asta e mass-media. Presa, dacă vreți, pentru care a face senzație, deci trafic, înseamnă totul. De asta o să-i vezi băgând capul în poză acolo unde există suferință, unde tragedia unora e la vedere, pentru că dă bine ca imagine. De asta în știrile lor există întotdeauna cuvinte scrise cu litere mari, așa-zisul clickbait, tocmai pentru a-i face pe oameni să acceseze știrile respective. Știri care, de cele mai multe ori, sînt egal cu zero. Nu doar ca și conținut, dar și ca subiect. Niște bârfe cărora li se atribuie rol de știre de senzație.  Și asta face trafic. Iar traficul e aducător de foloase, pentru că e folosit ca și carte de vizită: ”Vezi, bă, posibil plătitor de reclame pe site, ce tare-s io?”

Și mai este ceva pe lângă a face trafic cu orice preț: grandomania.  Și e irezistibilă. E adevărat, grandomania e una din caracteristicile oamenilor ”mici”, dar ce mai contează, când te știe lumea?

Pe lângă ”ziariști”, mai sînt atotștiutorii omniprezenți pe rețelele de socializare. Și chiar dacă pare neverosimil, există fișa postului care fix asta prevede: manipularea online. Și ăștia sînt cei mai josnici. De fapt, nu. Cei mai josnici nu-s cei plătiți să facă asta, ci cei care o fac ca să îți arate cât de deștepți sînt ei și cum le știu ei pe toate. Cum îi recunoști? Sînt foarte vocali. Și nu doar spunându-ți cât ești tu, omul de rând, de prost. Nu. Ci mai ales spunându-ți că, dacă nu zici ca și el, clar, ești prost, și, ca atare, ești arătat cu degetul și luat la mișto. Iar ăștia,  ”miștocarii ‘teligenți ‘telectuali educați responsabili”, sînt omniprezenți. Pentru ei a comenta orice și a-i face proști pe toți cei care nu le aplaudă, umili, mostrele de înțelepciune online e un scop în viață.

Și, da, peste toți și toate, mai sînt și păpușarii. De fapt, păpușarii nu există, e doar o teorie a conspirației.


Susţine
   DONEAZà  
contribuind la promovarea unui altfel de jurnalism!
Orice sumă contează!

Mihai Calin Paval
RO53INGB0000999901462814
ING Bank

Asociaţia Reporter pur şi simplu
CIF: 27968875
IBAN: RO93RZBR0000060014546682
Raiffeisen Bank

Credem, sincer, că se poate face
jurnalism fără circ mediatic, de oricare ar fi acesta.
Un jurnalism care să promoveze frumosul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *