
Istoric
Satul Porț din județul Sălaj este menționat pentru prima dată în documente în anul 1477, sub numele de Porczallya și Olah Porczallya. În acea perioadă, moșia Oláh-Porczallya, parte a comitatului Crasna (Krasznavár), aparținea fiicei lui János Ippi Porczi, Margaret Pálné Reszegei, și a rămas în proprietatea familiei Ippi Porczi în secolele următoare. La recensământul din 1806, satul era în proprietatea mai multor familii nobile, printre care Katona, Matolcsi, Bideskúti, Tisza, Vér, Pécsi, Ravaszdi, Vincze și Bihar.


Biserica de Lemn
Biserica de lemn din Porț, datând din anul 1792, reprezintă un monument istoric deosebit. O inscripție pe grinda superioară a ancadramentului ușii de intrare în naos confirmă această dată. Deși are dimensiuni reduse, biserica se evidențiază prin decorul său pictat, cu influențe baroce. În anul 1867, parohia localității Porț aparținea de protopopiatul Crasnei, vicariatul Silvaniei și avea ca preot paroh pe Teodor Bruchental. Biserica are hramul „Înălțarea Domnului”.
Eva Mozes Kor și Pietrele Stolperstein
Eva Mozes Kor, născută în 1934 în Porț, a fost o supraviețuitoare a Holocaustului. În 1944, întreaga ei familie a fost deportată la Auschwitz, unde Eva și sora ei geamănă, Miriam, au fost supuse experimentelor medicale de către doctorul Josef Mengele. După război, Eva a devenit un avocat al iertării și a fondat Muzeul Holocaustului și Centrul Educațional CANDLES.

În 2014, Eva a revenit în Porț pentru a participa la instalarea pietrelor Stolperstein în memoria familiei sale. Aceste pietre comemorative au fost instalate personal de artistul german Gunter Demnig, marcând locul unde a fost casa familiei Mozes. Pietrele Stolperstein sunt destinate să amintească de victimele Holocaustului și reprezintă un proiect european amplu, cu peste 40.000 de pietre instalate.
Satul Porț reflectă o istorie bogată și variată, de la mențiunile medievale și moștenirea nobiliară, până la dramele Holocaustului și eforturile de conservare ale bisericii de lemn. Biserica de lemn și pietrele Stolperstein sunt doar câteva dintre elementele care aduc în prezent o parte din trecutul tumultuos al acestui loc. Aceste elemente subliniază importanța memoriei colective și a patrimoniului cultural, oferind perspective asupra identității și valorilor comunității locale.
Totuși, de ce Port și nu Porți ?
Pentrucă de fapt e poarta prin care treci din Bihor în Sălaj. Are un sens !
Unde sunt români ????????
Românii erau iobagi bieții de ei…