2 aprilie – Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului

Celebrăm Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului de ceva ani buni, azi împărțim informații despre copii remarcabili, despre istoria autismului, despre evaluarea mediilor incluzive din comunitatea noastră! Ne dorim un oraș prieten cu NEURODIVERGENȚA!

Mă bucur să pot spune anumite lucruri despre cei 46 de copii cu autism de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Speranța, menționez punctual, așa cum le place lor, o serie de abilități excepționale, parte din deprinderile lor unice: sinceritate, loialitate, statornicie, atenție la detalii, concentrare asupra intereselor, abilități mnezice deosebite, creativitate, autodidacți în învățarea limbii engleze, ordonați, „recită” alfabetul, partituri muzicale, spirit de observație, sesizează cele mai mici imperfecțiuni, iau atitudine când ceva nu e bine, desenează spectaculos, sunt atenți la detalii vestimentare…

Vrei să știi dacă școala, grădinița, muzeul, magazinul, cabinetul sau biroul tău e incluziv? Se întâmplă să îți treacă pragul persoane cu autism? Știi ce ușor poți face unele adaptări? Dacă-ți dorești cu adevărat să fii incluziv, verifică clasa, grupa, gradinița, școala, de ce nu, instituția unde lucrezi, și constată dacă ai sau poți organiza modificări  minime pentru persoanele cu AUTISM! Sunt persoane cu AUTISM în aproape toate grădinițele, școlile, magazinele, spitalele, instituțiile… deci e absolut necesar să fii incluziv! Începe prin a include informații de interes despre/pentru persoanele cu AUTISM via pagini de socializare! Și…

  • Începe cu numele interlocutorului, spune-i pe nume, astfel îi câștigi atenția!
  • Așteaptă puțin mai mult răspunsul, nu te grăbi să treci la următoarea acțiune, persoanele cu autism procesează informația altfel!
  • Organizează sala, holul, ușile cu imagini, simboluri, cuvinte, simplu și clar?
  • Expune structura activităților, orarul scris/imagini, scrie titlul și schema lecției pe tablă!
  • Fii pregătit cu o cutie senzorială, organizează “locul de liniște”, marchează evident zonele sălii!
  • Conștientizează nivelul zgomotului, luminilor, mirosului din sala ta! Asigură-te că nu devine deranjant vreun miros, un bec care pâlpâie, un scaun care scârțâie, o ușă întredeschisă, zgomotul vreunei imprimante din biroul alăturat sau zgomotul unei mașini de tuns iarba aproape de geamul deschis al sălii tale etc.!
  • Asigură-te că toți angajații cunosc anumite aspecte, rutine (mersul la toaletă, evitarea zgomotului) legate de persoana cu autism din clasa sau grupa ta!
  • Încearcă să facilitezi evitarea aglomerației, înghesuirii, larmei spre/dinspre  anumite programări, activități.
  • Colaborează cu părinții, terapeuții persoanelor cu autism pentru cea mai adaptată sală de învățare, cabinet, hol …posibil! Fii incluziv!

Câteva informații despre istoria autismului:

  • 1908 Termenul AUTISM este folosit prima dată.
  • 1938Este diagnosticat ”Primul copil al autismului”, Donald Triplett (1933 – 2023).
  • 1943 Dr. Leo Kanner descrie 11 copii ca fiind foarte inteligenți dar având dorința de a fi singuri și un atașament special pentru rutine.
  • 1944 Hans Asperger definește sindromul Asperger (dificultăți sociale și de comunicare).
  • 1967 Bruno Bettelheim descrie teoria “mamelor frigider” care provoacă  autismul,  teoria a fost demitizată.
  • 1973 Dr. Ivar Lovaas creează terapia ABA (cea mai eficientă abordare a persoanelor cu autism).
  • 1977 Cercetările evidențiază cauzele genetice ale autismului, aspectele biologice ce țin de dezvoltarea cerebrală.
  • 1991 Guvernul SUA clasifică autismul ca fiind o categorie a educației speciale și astfel școlile încep să ofere servicii adaptate persoanelor cu autism.
  • 1994 Sindromul Asperger este menționat în DSM (Manual de Diagnostic și Clasificare Statistică a Tulburărilor Mintale).
  • 2007 Este celebrată pentru prima dată “Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului”.
  • 2013 Asociația Psihiatrică Americană clasează autismul ca SPECTRU.

Susţine
   DONEAZà  
contribuind la promovarea unui altfel de jurnalism!
Orice sumă contează!

Mihai Calin Paval
RO53INGB0000999901462814
ING Bank

Asociaţia Reporter pur şi simplu
CIF: 27968875
IBAN: RO93RZBR0000060014546682
Raiffeisen Bank

Credem, sincer, că se poate face
jurnalism fără circ mediatic, de oricare ar fi acesta.
Un jurnalism care să promoveze frumosul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *