Un altfel de mărțișor, unul ”de poveste”, la Școala Gimnazială ”Mihai Eminescu” Zalău

Cum se poate transforma un mărțișor într-o poveste? Simplu. Scoțând la iveală măiestria basmelor, umorul inegalabil al poveștilor și povestirilor lui Ion Creangă – unul dintre clasicii literaturii române. Iar asta pentru că la 1 Martie, zi de mărțișor, e ziua de lui naștere (ori așa zicea el, în ”Fragment de biografie”, că s-ar fi născut la 1 martie 1837). Și poate că nimic nu e mai potrivit, de ziua lui, decât să te lași pătruns de înțelepciunea ”simplă”, de umorul povestirilor lui Ion Creangă.

De 1 Martie, elevii Şcolii Gimnaziale „Mihai Eminescu” din Zalǎu l-au sǎrbǎtorit  ȋn stilul lor propriu pe inegalabilul Ion Creangă, printr-un proiect educațional ȋn parteneriat cu  Grădinița ”Pinocchio” Zalău și cu Biblioteca Județeană ”Ioniță Scipione Bădescu” Sălaj. Proiectul în sine este rezultatul acţiunilor comune şcoală-grădiniţă, în vederea sărbătoririi naşterii marelui scriitor şi cunoaşterii literaturii romȃne prin realizarea unor legături amicale între preşcolari si elevii claselor primare, folosind diverse metode de comunicare, pentru un constructiv schimb cultural şi omagial.

Implicați cu mult entuziasm în acest proiect au fost elevii clasei I-B, conduşi de ȋnvǎțǎtoarea Bejan Sorina, şi elevii claselor IV-E şi IV-A, ȋndrumați de ȋnvǎțǎtoarele Gombos Melinda şi Vlasiu Daniela. Și, ca să nu se lase mai prejos, elevii clasei I-A, împreună cu prof. înv. primar Andreea Saplacan, au realizat, cu bucurie, însemânare, emoție și entuziasm, mărțișoare din lavandă pentru persoanele dragi din viața lor.

Prin aceasta activitate s-a vrut a li se oferi elevilor şi profesorilor un mărţişor literar: lecturarea sau audierea celor mai cunoscute poveşti scrise de Ion Creangă; ppt-uri cu viața şi opera lui Creangǎ; curiozitǎți despre viața marelui scriitor; secvenţe dramatizate din opera lui Ion Creangă; expoziţie de desene inspirate din poveştile lui Creangǎ; interpretare de cȃntece/audiții muzicale („Pupǎza din tei”, “Ursul pǎcǎlit de vulpe”); realizarea unor machete cu personaje din poveşti, folosind tehnica şinei narative; crearea unor versuri despre „personajul”Nicǎ; ghicitori despre personaje; recitarea unor poveşti ȋn versuri („Fata babei şi fata moşului”, „Ursul pǎcǎlit de vulpe”) sau poezii despre personajele marelui povestitor.

”Ȋn fiecare an pregătim cu migală şi dăruire mărţişoare, care să aducă spiritul primǎverii în viaţa celor dragi. Dar aceste preocupări cotidiene nu ne împiedică să uităm nicio clipă că, la 1 MARTIE, neamul românesc sǎrbǎtoreşte şi un altfel de„mărţişor”, un mărţişor nepreţuit pentru literatura romȃnǎ şi nu numai, pe marele povestitor Ion Creangă. Citindu-l pe Creangă, copiii învață să glumească, să facă haz… uneori de necaz, alteori pe propria socoteală, ceea ce înseamnă finalmente inteligență, spirit înalt și nu în ultimul rând, omenie.

Scopul proiectului a fost cunoaşterea şi preţuirea operei marelui povestitor, exersarea artei interpretative prin recitarea unor poezii, dezvoltarea gustului pentru lectură şi valorificarea potenţialului creativ al elevilor, formarea deprinderilor de comunicare şi colaborare între şcolarii din clase diferite.

Mulțumiri colaboratorilor şi felicitǎri copiilor pentru ceea ce au realizat, pentru munca depusǎ, pentru talentul şi dǎruirea cu care s-au implicat!”, spun organizatorii proiectului.


Leave a Reply

Your email address will not be published.